W dobie internetu zawieranie umów na odległość stało się normą. Potwierdzają to dane zgromadzone przez GUS – wynika z nich, że w 2017 roku ponad 13 mln osób (wiek 16-74 lat) skorzystało z możliwości robienia zakupów w sieci. Może się jednak zdarzyć, że osoba, która dokonała w ten sposób transakcji, zdecyduje się na odstąpienie od umowy zawartej na odległość. Jakie dokładnie prawa jej przysługują?
Wyróżnia się kilka warunków, które muszą zostać spełnione, by można było uznać, że została zawarta umowa na odległość. Pierwszy z nich dotyczy miejsca – ten rodzaj porozumienia zakłada, że strony nie są jednocześnie fizycznie obecne przy zawieraniu umowy. Druga kwestia jest związana ze środkami porozumiewania się, które zostały wykorzystane do zawarcia umowy. Bez względu na ich liczbę, mogą one służyć tylko do komunikowania się na odległość. To oznacza, że przyjęcie warunków umowy może odbywać się np. przez internet albo telefon.
Umowa zawarta na odległość daje konsumentom wiele praw. Decydując się na nią, mogą oni odstąpić od porozumienia bez podawania przyczyny i bez opłat. Mają na to 14 dni, chyba, że strona, z którą zawierają umowę ich o tym nie powiadomi – wtedy okres ten wydłuża się o 12 miesięcy.
Odstąpienie od umowy zawartej na odległość polega na złożeniu przez konsumenta oświadczenia, w którym informuje on o tym przedsiębiorcę. Należy w nim podać m.in. dane adresata, datę zawarcia umowy lub odbioru towaru, a także dane samego konsumenta. Oświadczenie można następnie wysłać przedsiębiorcy np. pocztą albo faksem, wygodną formą jest też przesłanie go na adres mailowy. Niektóre sklepy internetowe umożliwiają też złożenie takiego oświadczenia poprzez formularze, które można znaleźć na ich stronach.
Jeśli konsument zdecydował się na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, będzie miał prawo do zwrotu poniesionych kosztów. Powinien otrzymać należne środki w ciągu 14 dni od momentu otrzymania przez przedsiębiorcę informacji o odstąpieniu od umowy. Forma zwrotu będzie taka sama jak ta, która została wykorzystana przez konsumenta przy przeprowadzaniu transakcji. Może się zdarzyć, że przedsiębiorca zaproponuje inny sposób wypłaty kwoty. Jeśli druga strona się na to zgodzi, pieniądze zostaną przekazane w podanej formie, przy czym konsument nie utraci prawa do zwrotu całej sumy i nie będzie musiał ponosić dodatkowych opłat.
Konsument powinien otrzymać od przedsiębiorcy zwrot wszystkich kosztów, które wcześniej poniósł. Są jednak pewne wyjątki. Przedsiębiorca nie musi zwracać kosztów dostawy, jeśli konsument nie wybrał najtańszej oferowanej formy dostarczenia towaru lub usługi. Nie ma też obowiązku zwracać sum związanych z bezpośrednimi kosztami zwrotu rzeczy – wystarczy tylko, że poinformuje o tym uprawnieniu konsumenta.
Warto wiedzieć, że nie w każdym przypadku umowa zawarta na odległość będzie ważna. Można się na nią decydować tylko w określonych przypadkach. Nie jesteś pewien czy możesz ją zaproponować swojemu klientowi? A może już ją zawarłeś z przedsiębiorcą i nie jesteś pewien, jak od niej odstąpić? Napisz do nas i opisz nam swoją sprawę.
Podobał Ci się artykuł? Zaobserwuj nas w social mediach.
Zapisz się do naszego newslettera
Przeczytaj także
Przedsiębiorstwa działające na rynkach zagranicznych muszą być nie tylko zdolne do adaptacji, ale także... Czytaj więcej
Regulamin akcji promocyjnej dla przedsiębiorstw przemysłowych „-20% dla przemysłu”.
... Czytaj więcej17 lutego 2024 r. wchodzi w życie Akt o Usługach Cyfrowych (DSA – digital service act), potocznie określany... Czytaj więcej