17 lutego 2024 r. wchodzi w życie Akt o Usługach Cyfrowych (DSA – digital service act), potocznie określany konstytucją internetu. Dotyczy on dostawców usług pośrednich, zarówno mających siedzibę w UE, jak i poza nią, którzy dostarczają usługi do krajów UE. Przynosi on przełomowe zmiany w trzech kluczowych obszarach: zwalczaniu nielegalnych treści, bezpieczeństwie handlu elektronicznego i transparentności reklamy.
DSA nakłada szczególny zakresu obowiązków na bardzo duże platformy internetowe, takie jak Facebook czy Google, podkreślając konieczność ochrony użytkowników przed nielegalnymi treściami. Rozporządzenie unijne dotyczy jednak również „mniejszych” dostawców usług pośrednich, takich jak niektóre platformy i sklepy internetowe.
Regulacje wprowadzają nowe mechanizmy umożliwiające użytkownikom odwołanie się od decyzji o usunięciu treści uznanej za naruszającą zasady. Dzięki temu w założeniu usuwanych będzie więcej treści nielegalnych przy jednoczesnej ochronie prawa do wolności wypowiedzi użytkowników.
Ponadto, DSA stawia na szybkie reagowanie w przypadku pojawienia się nielegalnych treści, z zachętą do współpracy z zaufanymi podmiotami sygnalizującymi.
W obszarze reklamy internetowej DSA wprowadza środki mające na celu ochronę odbiorców, zakazując kierowania reklam do osób nieletnich i ograniczając reklamę behawioralną. Ustala również konkretne wymogi dotyczące informacji zawartych w reklamie.
Nowe przepisy powołują także nowe organy, takie jak Koordynator ds. Usług Cyfrowych na szczeblu krajowym i Rada ds. Usług Cyfrowych na szczeblu unijnym. Akt o Usługach Cyfrowych przynosi istotne zmiany w funkcjonowaniu przestrzeni internetowej, stwarzając bezpieczniejszą przestrzeń dla odbiorców oraz nowe wymogi dla dostawców usług.
Akt o Usługach Cyfrowych w największym stopniu wpływa na największych dostawców usług pośrednich takich jak Google, Facebook czy Instagram, nakładając na nie najwięcej obowiązków oraz sankcji za ich nieprzestrzeganie. Jednak przedsiębiorcy działający w Internecie, świadczący usługi pośrednie w ramach prowadzenia platform lub sklepów internetowych (w tym aplikacji) również muszą dostosować się do nowych przepisów. Oto najważniejsze z obowiązków spoczywających na mikro i małych przedsiębiorcach:
I. Punkt kontaktowy
Dostawcy usług pośrednich zobowiązani są do wyznaczenia jednego punktu kontaktowego, który umożliwi odbiorcom usługi bezpośrednią i szybką komunikację z dostawcą usługi. Ten punkt kontaktowy powinien być dostępny drogą elektroniczną i zapewniać przyjazny dla użytkownika sposób komunikacji. To oznacza, że użytkownicy powinni mieć łatwy dostęp do informacji kontaktowych, a sama procedura kontaktowania się z dostawcą powinna być intuicyjna i efektywna.
II. Warunki świadczenia usług (regulamin)
Dostawcy usług pośrednich muszą zadbać o warunki świadczenia usług, czyli regulamin, który określa zasady korzystania z platformy. W ramach tego regulaminu należy szczegółowo zdefiniować:
III. Mechanizm zgłoszeń dotyczący nielegalnych treści
Dostawcy usług pośrednich muszą wdrożyć skuteczny mechanizm zgłaszania nielegalnych treści. To obejmuje stworzenie formularza zgłoszeniowego, który umożliwia użytkownikom i innym zainteresowanym stronom składanie informacji o treściach uznanych za nielegalne. Dodatkowo, konieczne jest wprowadzenie procedury rozpatrywania tych zgłoszeń, w celu szybkiego i skutecznego usuwania niezgodnych z prawem treści.
IV. Mechanizm odwołania się użytkownika
Dostawcy usług pośrednich muszą dostarczyć prosty mechanizm odwołania się dla użytkowników lub zgłaszających treści. Taki mechanizm powinien umożliwiać użytkownikom składanie odwołań od decyzji dostawcy, zwłaszcza w przypadku usunięcia treści lub nałożenia innych sankcji na użytkownika. Procedury odwoławcze powinny być łatwo dostępne, zrozumiałe i skonstruowane w taki sposób, aby zapewnić uczciwe rozpatrzenie sprawy.
Niewątpliwie Akt o Usługach Cyfrowych poprawi bezpieczeństwo użytkowników w internecie, uskuteczniając walkę z mową nienawiści oraz jasność przekazów reklamowych. Jednak dla przedsiębiorców prowadzących swoje działalności w Internecie może on wiązać się z dodatkowymi zadaniami oraz potencjalnymi karami za brak przestrzegania nowych zapisów.
Pierwsze problemy pojawiają się już przy konieczności zdeterminowania czy dany przedsiębiorca został objęty zakresem rozporządzenia. Celem dostosowania działalności do obowiązujących przepisów, przedsiębiorcy prowadzący platformy i sklepy internetowe powinni jak najszybciej skonsultować się z profesjonalistą prawnym, aby ustalić zakres koniecznych zmian oraz dokładnie zrozumieć, w jaki sposób te zmiany regulacyjne mogą wpłynąć na konkretne operacje i strategie ich działalności.
Podobał Ci się artykuł? Zaobserwuj nas w social mediach.
Zapisz się do naszego newslettera
Przeczytaj także
Ochrona danych osobowych staje się niezwykle istotna w każdym obszarze działalności, w tym także w procesie... Czytaj więcej
Zapoznaj się z najnowszym wydaniem naszego biuletynu. A w nim informacje o najważniejszych wydarzeniach branżowych,... Czytaj więcej
Często wspólnicy udzielają spółce pożyczek, aby ją dofinansować. Udzielanie pożyczek powinno być jednak... Czytaj więcej