Od pracodawcy nie tylko okulary

Opublikowano: 23.11.2023
Ostatnia aktualizacja: 27.02.2024
Od pracodawcy nie tylko okulary

Nowelizacja przepisów z zakresu BHP nakłada nowe obowiązki na pracodawców.

Ostatnia zmiana przepisów rozporządzenia z 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe wprowadza liczne uprawnienia dla pracowników, którzy od tej pory będą mogli oczekiwać nie tylko na dofinansowanie przez pracodawcę zakupu okularów, lecz także innych elementów poprawiających komfort ich pracy.

Należy zauważyć, że z wprowadzonych przywilejów mogą korzystać wyłącznie pracownicy, a regulacje nie znajdą zastosowania względem osób zatrudnionych w oparciu o umowy cywilnoprawne.

Na tym nie koniec ograniczeń – zmiany dotkną tylko tych pracowników, którzy świadczą pracę przy użyciu laptopa przez co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy.

Od pracodawcy nie tylko okulary

Pracodawca od teraz będzie zobowiązany do refundowania pracownikowi zakup soczewek kontaktowych. Stanowi to długo wyczekiwaną zmianę, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom tych pracowników, którzy pomimo wady wzroku, dotychczas nie korzystali z dofinansowania od pracodawcy.

Warunkiem otrzymania zwrotu wydatków poniesionych na zakup okularów bądź soczewek będzie dostarczenie do pracodawcy zaświadczenia od lekarza, stwierdzającego potrzebę noszenia okularów lub soczewek podczas pracy wykonywanej przy komputerze. Dodatkowo pracownik będzie zobowiązany do przedstawienia dowodu ich zakupu, a w niektórych przypadkach, może zostać poproszony o wypełnienie wniosku o zwrot poniesionych kosztów.

Różne kwoty dofinansowania

Pomimo wyposażenia pracownika w nowe uprawnienia, ustawodawca nie określił wysokości ani częstotliwości dofinansowania, pozostawiając tę kwestię do rozstrzygnięcia pracodawcom w regulaminie obowiązującym w miejscu pracy.

Dlatego też dofinansowania mogą się różnić. Gdy u jednego pracodawcy dofinansowanie będzie miało miejsce jednorazowo, u drugiego może odbywać się co dwa bądź trzy lata. Podobnie z kwotą dofinansowania – u niektórych dofinansowanie wyniesie 100 zł, gdy u innych może osiągnąć pułap nawet 500 zł.

Zdrowie i wygoda pracowników również w gestii pracodawcy

Na tym nie koniec zmian. Stanowiska pracy pracowników, który obejmą zmiany, zostaną wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy bądź w podstawkę, która zapewni ustawienie ekranu monitora w taki sposób, by jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika.

To nie wszystko – pracodawca będzie odtąd zobowiązany również do zaopatrzenia rzeczonego podwładnego w dodatkową klawiaturę i mysz.

Co istotne, wyposażenie stanowiska pracy dotyczyć będzie nie tylko pracowników świadczących pracę w zakładzie pracy, lecz także tych, którzy korzystając z przywilejów pracy zdalnej, pracę wykonują z domu przy użyciu laptopa. W takim wypadku pracodawca będzie zobowiązany do zapewnienia monitora bądź podstawki, a także dodatkowej klawiatury i myszki, pracownikowi wykonującemu pracę w domu.

Oczywiście, istnieje możliwość skorzystania przez pracownika z jego prywatnego sprzętu – i o ile w takim wypadku pracodawca nie będzie zobowiązany do zaopatrzenia stanowiska pracy w rzeczony sprzęt, to o tyle będzie musiał uwzględnić ten fakt w wypłacanym z tytułu wykonywania pracy zdalnej – ekwiwalencie bądź ryczałcie.

Co się jeszcze zmieni?

Na życzenie pracownika pracodawca będzie zobowiązany do wyposażenia stanowiska pracy w podnóżek, a także w uchwyt na dokumenty (lecz tylko wtedy, gdy praca wymaga korzystania z dokumentów). Uchwyt ten będzie musiał posiadać regulację ustawienia wysokości, pochylenia, a także odległości od korzystającego z niego pracownika.

Zmiany obejmują również krzesła, które od tej pory muszą posiadać regulowane podłokietniki. 

Ile czasu na zmiany?

Już na pierwszy rzut oka widać, że ostatnia nowelizacja przepisów rozporządzenia nakłada liczne nowe obowiązki na pracodawcę. O ile jednak względem pracowników świadczących pracę na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe zatrudnionych przed dniem wejścia w życie nowelizacji (tj. przed 17 listopada), pracodawca ma 6 miesięcy na dokonania stosownych wdrożeń, o tyle w przypadku nowo zatrudnionych pracowników, będzie zobligowany do wyposażenia stanowiska pracy od początku na nowych zasadach. W takim przypadku ustawodawca nie przewidział taryfy ulgowej.

Pracodawcom nie pozostaje zatem nic innego, jak przystąpić do niezwłocznego wdrażania nowelizacji i śledzić na bieżąco dalsze zmiany przepisów, a pracownikom bacznie obserwować zmiany w regulaminach pracy obowiązujących w ich zakładach pracy.

Podobał Ci się artykuł? Zaobserwuj nas w social mediach.

Zapisz się do naszego newslettera

Przeczytaj także

Cienka kapitalizacja w spółce z o.o.

Cienka kapitalizacja w spółce z o.o.

Często wspólnicy udzielają spółce pożyczek, aby ją dofinansować. Udzielanie pożyczek powinno być jednak... Czytaj więcej

Zapraszamy na Dzień Otwarty

Zapraszamy na Dzień Otwarty

Cieszymy się, że możemy zaprosić Państwa na wyjątkowe wydarzenie – Dzień Otwarty naszej kancelarii,... Czytaj więcej

5 wyzwań organizacyjnych polskiej branży przemysłowej

5 wyzwań organizacyjnych polskiej branży przemysłowej

Poznaj kluczowe wyzwania, przed którymi stoi polska branża przemysłowa!

... Czytaj więcej

Przestrzegamy praw biznesu

Skontaktuj się z nami

Kontakt