Rok 2023 był rewolucyjny w prawie pracy. Zmiany wprowadzone przez Ustawodawcę dotyczyły takich kwestii, jak urlopy osób posiadających dzieci, czy też wprowadziły niemałą rewolucję w pracy zdalnej pracowników.
Zmienił się sposób przechodzenia na taką formę zatrudnienia oraz zostały wyszczególnione nowe obowiązki pracodawcy dotyczące pracy zdalnej jego pracowników. Więcej o zmianach w prawie pracy możecie znaleźć na naszym blogu.
Kolejna zmiana, o której możecie przeczytać w tym artykule, dotyczyła nowych obowiązków informacyjnych. Nakładają one na pracodawcę szereg dodatkowych wymagań związanych z obowiązkami informacyjnymi wobec pracownika, które należy spełnić w ciągu 7 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy.
Wypełnienie większości z poniższych obowiązków informacyjnym może nastąpić poprzez wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy oraz ubezpieczeń społecznych. Informacje mogą zostać przekazane pracownikowi w formie papierowej lub w formie elektronicznej, pod warunkiem, że pracownik będzie miał możliwość ich wydrukowania oraz przechowywania, a pracodawca zachowa dowód ich przekazania pracownikowi.
Pracodawca jest zobowiązany do poinformowania pracownika o takich kwestiach jak obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie pracy oraz wymiarze czasu pracy. O zasadach dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią, a w przypadku pracy zmianowej – zasadach dotyczących przechodzenia ze zmiany na zmianę.
Kiedy pracownik wykonuje swoją pracę w kilku lokalizacjach, pracodawca musi przekazać mu informacje o zasadach dotyczących przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy.
W tej kwestii padają trzy ważne wymogi informacyjne dotyczące innych niż określone w umowie o pracę składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych. A gdy pracodawca nie ustalił regulaminu pracy – terminie, miejscu, czasie i częstotliwości wypłacania wynagrodzenia.
Jeżeli w regulaminie pracy nie ma informacji o porze nocnej (kiedy się zaczyna i ile trwa), to muszą one zostać zawarte w piśmie do pracownika razem z przyjętym sposobem potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwianiu nieobecności.
Pracodawca musi poinformować pracownika o długości i ilości przerw w pracy. Podobnie jest w przypadku dobowego i tygodniowego odpoczynku, informacja o przysługującym czasie odpoczynku musi znaleźć się w wiadomości do pracownika.
Co więcej, pracodawca jest zobowiązany do poinformowania również o wymiarze przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego lub jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, o procedurach jego przyznawania i ustalania.
Pracodawca w piśmie wysłanym do pracownika musi podać informacje o jego prawie do szkoleń, jeżeli je zapewnia, w szczególności o ogólnych zasadach polityki szkoleniowej w firmie.
Układzie zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym, którym pracownik jest objęty, a w przypadku zawarcia porozumienia zbiorowego poza zakładem pracy przez wspólne organy lub instytucje – nazwie takich organów lub instytucji.
Ostatnią informacją, jaką musi zamieścić podmiot zatrudniający w piśmie od pracownika, są obowiązujące procedury rozwiązania stosunku pracy, w tym:
Poza wskazanymi obowiązkami, związanymi z zawieraniem umowy o pracę, pracodawca dodatkowo jest obowiązany informować pracowników w sposób u siebie przyjęty o możliwości zatrudnienia w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy, możliwości awansu czy wolnych stanowiskach pracy.
Dodatkowo należy pamiętać, że w ciągu 30 dni od dopuszczenia pracownika do pracy, pracodawca jest zobowiązany do poinformowania zatrudnionego o nazwie instytucji ubezpieczenia społecznego, do których wpływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy oraz o ochronie związanej z zabezpieczeniem społecznym.
Nowe obowiązki informacyjne wymagają wprowadzenia szeregu zmian, które są często skomplikowane oraz mało zrozumiałe. Dlatego zachęcamy do skorzystania z usług podmiotów specjalizujących się w prawie pracy, takich jak kancelarie prawne. Zmniejszy to ryzyko nieprawidłowego wprowadzenia zmian w przedsiębiorstwie.
Podobał Ci się artykuł? Zaobserwuj nas w social mediach.
Zapisz się do naszego newslettera
Przeczytaj także
Przedsiębiorstwa działające na rynkach zagranicznych muszą być nie tylko zdolne do adaptacji, ale także... Czytaj więcej
Regulamin akcji promocyjnej dla przedsiębiorstw przemysłowych „-20% dla przemysłu”.
... Czytaj więcej17 lutego 2024 r. wchodzi w życie Akt o Usługach Cyfrowych (DSA – digital service act), potocznie określany... Czytaj więcej