Rok 2023 był rewolucyjny w prawie pracy. Zmiany wprowadzone przez Ustawodawcę dotyczyły takich kwestii, jak urlopy osób posiadających dzieci, czy też wprowadziły niemałą rewolucję w pracy zdalnej pracowników.
Zmienił się sposób przechodzenia na taką formę zatrudnienia oraz zostały wyszczególnione nowe obowiązki pracodawcy dotyczące pracy zdalnej jego pracowników. Więcej o zmianach w prawie pracy możecie znaleźć na naszym blogu.
Kolejna zmiana, o której możecie przeczytać w tym artykule, dotyczyła nowych obowiązków informacyjnych. Nakładają one na pracodawcę szereg dodatkowych wymagań związanych z obowiązkami informacyjnymi wobec pracownika, które należy spełnić w ciągu 7 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy.
Wypełnienie większości z poniższych obowiązków informacyjnym może nastąpić poprzez wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy oraz ubezpieczeń społecznych. Informacje mogą zostać przekazane pracownikowi w formie papierowej lub w formie elektronicznej, pod warunkiem, że pracownik będzie miał możliwość ich wydrukowania oraz przechowywania, a pracodawca zachowa dowód ich przekazania pracownikowi.
Pracodawca jest zobowiązany do poinformowania pracownika o takich kwestiach jak obowiązującej go dobowej i tygodniowej normie pracy oraz wymiarze czasu pracy. O zasadach dotyczących pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią, a w przypadku pracy zmianowej – zasadach dotyczących przechodzenia ze zmiany na zmianę.
Kiedy pracownik wykonuje swoją pracę w kilku lokalizacjach, pracodawca musi przekazać mu informacje o zasadach dotyczących przemieszczania się między miejscami wykonywania pracy.
W tej kwestii padają trzy ważne wymogi informacyjne dotyczące innych niż określone w umowie o pracę składnikach wynagrodzenia oraz świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych. A gdy pracodawca nie ustalił regulaminu pracy – terminie, miejscu, czasie i częstotliwości wypłacania wynagrodzenia.
Jeżeli w regulaminie pracy nie ma informacji o porze nocnej (kiedy się zaczyna i ile trwa), to muszą one zostać zawarte w piśmie do pracownika razem z przyjętym sposobem potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwianiu nieobecności.
Pracodawca musi poinformować pracownika o długości i ilości przerw w pracy. Podobnie jest w przypadku dobowego i tygodniowego odpoczynku, informacja o przysługującym czasie odpoczynku musi znaleźć się w wiadomości do pracownika.
Co więcej, pracodawca jest zobowiązany do poinformowania również o wymiarze przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego lub jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, o procedurach jego przyznawania i ustalania.
Pracodawca w piśmie wysłanym do pracownika musi podać informacje o jego prawie do szkoleń, jeżeli je zapewnia, w szczególności o ogólnych zasadach polityki szkoleniowej w firmie.
Układzie zbiorowym pracy lub innym porozumieniu zbiorowym, którym pracownik jest objęty, a w przypadku zawarcia porozumienia zbiorowego poza zakładem pracy przez wspólne organy lub instytucje – nazwie takich organów lub instytucji.
Ostatnią informacją, jaką musi zamieścić podmiot zatrudniający w piśmie od pracownika, są obowiązujące procedury rozwiązania stosunku pracy, w tym:
Poza wskazanymi obowiązkami, związanymi z zawieraniem umowy o pracę, pracodawca dodatkowo jest obowiązany informować pracowników w sposób u siebie przyjęty o możliwości zatrudnienia w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy, możliwości awansu czy wolnych stanowiskach pracy.
Dodatkowo należy pamiętać, że w ciągu 30 dni od dopuszczenia pracownika do pracy, pracodawca jest zobowiązany do poinformowania zatrudnionego o nazwie instytucji ubezpieczenia społecznego, do których wpływają składki na ubezpieczenia społeczne związane ze stosunkiem pracy oraz o ochronie związanej z zabezpieczeniem społecznym.
Nowe obowiązki informacyjne wymagają wprowadzenia szeregu zmian, które są często skomplikowane oraz mało zrozumiałe. Dlatego zachęcamy do skorzystania z usług podmiotów specjalizujących się w prawie pracy, takich jak kancelarie prawne. Zmniejszy to ryzyko nieprawidłowego wprowadzenia zmian w przedsiębiorstwie.
Przeczytaj także
Choć wydawać by się mogło, że zmiana przepisów ustawy prawo geologiczne i górnicze nie wpłynie na ruch... Czytaj więcej
Sprawdź, czy Twoja firma działa zgodnie z obowiązkami nałożonymi przez ustawodawcę w obrębie prawa pracy.... Czytaj więcej
Z radością informujemy, że wydaliśmy pierwszą edycję biuletynu naszej Kancelarii! Biuletyn będzie publikowany... Czytaj więcej