Jak wiadomo, w czasie pierwszego lockdownu linie lotnicze czy biura podróży miały możliwość zaoferowania swoim Klientom voucherów do wykorzystania, gdy, potocznie rzecz ujmując, sytuacja epidemiologiczna ulegnie stabilizacji. Nie wszyscy turyści chcieli skorzystać z takiego rozwiązania – wówczas, w ciągu 180, dni mieli oni odzyskać wpłacone za wycieczkę pieniądze. Nietrudno więc wyobrazić sobie, przed jak wielkim finansowym problemem stanęła branża turystyczna.
Dobrą wiadomość mamy więc dla tych, którzy z niecierpliwością oczekiwali zwrotu pieniędzy. 1 października, na mocy ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywoływanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1639), ruszył Turystyczny Fundusz Gwarancyjny – jako element tarczy antykryzysowej wspomoże on branżę turystyczną w wypłaceniu pieniędzy za niezrealizowane wycieczki. Wypłaty te skredytuje Bank Gospodarstwa Krajowego.
O zwrot mogą ubiegać się podróżni, którzy jednocześnie spełniają kolejno przedstawione wymogi: odstąpili oni od umowy z organizatorami turystyki lub umowa taka przez organizatora została rozwiązana, nie uzyskali żądanej rekompensaty, nie skorzystali z możliwości odebrania proponowanego vouchera ani też nie zmienili terminu swojego wyjazdu. Kolejnym warunkiem uzyskania zwrotu jest wpłacenie zaliczki, czy też całości kwoty za wyjazd, w formie bezgotówkowej. Co więc z osobami, które zapłaciły gotówką? Szansę na zwrot w takiej sytuacji mają ci, których zaliczka została przez sprzedawcę wycieczki przekazana organizatorowi w formie przelewu. Wtedy także można uznać wpłatę turysty za bezgotówkową.
Pierwszym krokiem powinno być założenie przez podróżującego konta w portalu Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (znajdziecie go Państwo na stronie internetowej Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, w którego strukturach działa TFG, https://tfg.ufg.pl/ ). Każdemu użytkownikowi zostanie udostępniony wniosek gotowy do wypełniania.
Okazuje się jednak, że samo założenie konta i wypełnienie odpowiedniego wniosku przez podróżującego nie wystarczy. Aby uzyskać zwrot należnych środków, w sprawę zaangażowani muszą być także organizatorzy niezrealizowanych wycieczek, którzy także muszą wypełnić wniosek o wypłatę na rzecz podróżnego.
Na rozpatrzenie złożonego wniosku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma 30 dni, zaś na dokonanie przelewu zwrotnego – 14. Zaznaczone zostało przez ustawodawcę jednak, iż w razie problemów z ustaleniem prawdziwości podanych we wnioskach informacji, UFG może kwestię rozstrzygać nawet do czterech miesięcy. Wnioski należy składać do 31 grudnia 2020 roku.
Powyższe stanowi jedynie zarys kwestii zwrotów z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Po zasięgnięcie szczegółowych informacji zapraszamy Państwa na stronę internetową TFG: https://tfg.ufg.pl/tresc/34/Koronawirus_zwroty_wplat_dla_podroznych
Niezmiennie także prawnicy naszej Kancelarii pozostają do Państwa dyspozycji – służąc pomocą nie tylko w przedstawionym dziś temacie. Zapraszamy do kontaktu.
Podobał Ci się artykuł? Zaobserwuj nas w social mediach.
Zapisz się do naszego newslettera
Przeczytaj także
Przedsiębiorcy działający w branży przemysłowej, ze względu na specyfikę tej gałęzi biznesu, niejednokrotnie... Czytaj więcej
Wideomonitoring w zakładach pracy jest popularnym narzędziem, które wspiera pracodawców w zapewnieniu bezpieczeństwa... Czytaj więcej
Ochrona danych osobowych staje się niezwykle istotna w każdym obszarze działalności, w tym także w procesie... Czytaj więcej