Jak wiadomo, w czasie pierwszego lockdownu linie lotnicze czy biura podróży miały możliwość zaoferowania swoim Klientom voucherów do wykorzystania, gdy, potocznie rzecz ujmując, sytuacja epidemiologiczna ulegnie stabilizacji. Nie wszyscy turyści chcieli skorzystać z takiego rozwiązania – wówczas, w ciągu 180, dni mieli oni odzyskać wpłacone za wycieczkę pieniądze. Nietrudno więc wyobrazić sobie, przed jak wielkim finansowym problemem stanęła branża turystyczna.
Dobrą wiadomość mamy więc dla tych, którzy z niecierpliwością oczekiwali zwrotu pieniędzy. 1 października, na mocy ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywoływanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 1639), ruszył Turystyczny Fundusz Gwarancyjny – jako element tarczy antykryzysowej wspomoże on branżę turystyczną w wypłaceniu pieniędzy za niezrealizowane wycieczki. Wypłaty te skredytuje Bank Gospodarstwa Krajowego.
O zwrot mogą ubiegać się podróżni, którzy jednocześnie spełniają kolejno przedstawione wymogi: odstąpili oni od umowy z organizatorami turystyki lub umowa taka przez organizatora została rozwiązana, nie uzyskali żądanej rekompensaty, nie skorzystali z możliwości odebrania proponowanego vouchera ani też nie zmienili terminu swojego wyjazdu. Kolejnym warunkiem uzyskania zwrotu jest wpłacenie zaliczki, czy też całości kwoty za wyjazd, w formie bezgotówkowej. Co więc z osobami, które zapłaciły gotówką? Szansę na zwrot w takiej sytuacji mają ci, których zaliczka została przez sprzedawcę wycieczki przekazana organizatorowi w formie przelewu. Wtedy także można uznać wpłatę turysty za bezgotówkową.
Pierwszym krokiem powinno być założenie przez podróżującego konta w portalu Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (znajdziecie go Państwo na stronie internetowej Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, w którego strukturach działa TFG, https://tfg.ufg.pl/ ). Każdemu użytkownikowi zostanie udostępniony wniosek gotowy do wypełniania.
Okazuje się jednak, że samo założenie konta i wypełnienie odpowiedniego wniosku przez podróżującego nie wystarczy. Aby uzyskać zwrot należnych środków, w sprawę zaangażowani muszą być także organizatorzy niezrealizowanych wycieczek, którzy także muszą wypełnić wniosek o wypłatę na rzecz podróżnego.
Na rozpatrzenie złożonego wniosku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ma 30 dni, zaś na dokonanie przelewu zwrotnego – 14. Zaznaczone zostało przez ustawodawcę jednak, iż w razie problemów z ustaleniem prawdziwości podanych we wnioskach informacji, UFG może kwestię rozstrzygać nawet do czterech miesięcy. Wnioski należy składać do 31 grudnia 2020 roku.
Powyższe stanowi jedynie zarys kwestii zwrotów z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Po zasięgnięcie szczegółowych informacji zapraszamy Państwa na stronę internetową TFG: https://tfg.ufg.pl/tresc/34/Koronawirus_zwroty_wplat_dla_podroznych
Niezmiennie także prawnicy naszej Kancelarii pozostają do Państwa dyspozycji – służąc pomocą nie tylko w przedstawionym dziś temacie. Zapraszamy do kontaktu.
Podobał Ci się artykuł? Zaobserwuj nas w social mediach.
Zapisz się do naszego newslettera
Przeczytaj także
Przedsiębiorstwa działające na rynkach zagranicznych muszą być nie tylko zdolne do adaptacji, ale także... Czytaj więcej
Regulamin akcji promocyjnej dla przedsiębiorstw przemysłowych „-20% dla przemysłu”.
... Czytaj więcej17 lutego 2024 r. wchodzi w życie Akt o Usługach Cyfrowych (DSA – digital service act), potocznie określany... Czytaj więcej