Tajemnica przedsiębiorstwa – co można powiedzieć radcy prawnemu?

Opublikowano: 15.10.2018
Ostatnia aktualizacja: 14.04.2019
Tajemnica przedsiębiorstwa – co można powiedzieć radcy prawnemu?

Jeśli chcesz zwrócić się o pomoc do kancelarii prawnej w związku ze swoją pracą albo działalnością, istnieje prawdopodobieństwo, że będziesz musiał opowiedzieć o faktach dotyczących firmy. Czy w takim wypadku obowiązuje Cię tajemnica przedsiębiorstwa? Dowiedz się, o czym możesz informować radcę prawnego i do czego jest on zobowiązany, by chronić Twój interes i Twojej firmy.

Czym jest tajemnica przedsiębiorstwa?

Wykonywanie obowiązków zawodowych wiąże się często z pozyskiwaniem poufnych informacji, których ujawnienie mogłoby mieć szkodliwe skutki dla przedsiębiorstwa. Zostałoby to uznane za czyn nieuczciwej konkurencji. Nie można podawać do wiadomości publicznej m.in. informacji technicznych, związanych z wykorzystywanymi technologiami oraz informacji organizacyjnych firmy.

Tajemnica przedsiębiorstwa to też każda informacja, która ma wartość z gospodarczego punktu widzenia, dlatego będzie podlegała ochronie. Warunek? Dostęp do niej nie może być swobodny – dotyczy to nawet osób, które zajmują się tego typu informacjami. Ponadto te informacje nie mogą być ogólnie znane pośród takich osób. Poza tym, właściciel firmy bądź inna osoba, która ma prawo do wykorzystywania tych informacji i rozporządzania nimi musi dążyć do tego, by nie zostały one ujawnione.

Tajemnica przedsiębiorstwa a tajemnica zawodowa radcy prawnego

Przedstawiona wyżej definicja jasno wskazuje, że wiele informacji nie może zostać przekazanych osobom trzecim. Żeby jednak gruntownie rozpatrzyć sprawy związane z przedsiębiorstwem, prawnik musi czasem poznać szczegóły dotyczące wykonywanych przez nie operacji. Prawo dopuszcza taką możliwość. Właśnie temu służy tajemnica zawodowa radcy prawnego.

Każdy radca powinien stosować się do zasad zawartych w Kodeksie Etyki Radcy Prawnego. W tym dokumencie zapisano, że osoby wykonujące ten zawód muszą zachować w tajemnicy informacje, które dotyczą klientów oraz ich spraw. Dotyczy to także dokumentów, która radca sam tworzył oraz korespondencji jaką prowadził z klientem i innymi osobami w związku ze świadczeniem usługi. Tajemnica zawodowa radcy prawnego chroni również informacje, jakie radca uzyskał jeszcze zanim zaczął wykonywać czynności zawodowe – nie mogą one zostać ujawnione jeśli prawnik poznał je, ponieważ dana osoba oczekiwała, że udzieli on jej pomocy prawnej.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Przedsiębiorcy mogą byś spokojni o poufność informacji również dlatego, że tajemnica zawodowa radcy prawnego obowiązuje go nawet jeśli nie zajmuje się on już orzecznictwem. Godny uwagi jest też fakt, że radca prawny musi zadbać o to, by wszelkie dokumenty i nośniki, na których są zawarte poufne informacje, były chronione przed dostępem osób niepowołanych oraz przed zniszczeniem.

Radców prawnych z naszej kancelarii również obowiązuje tajemnica zawodowa, dlatego można nam bez obaw powierzać informacje dotyczące przedsiębiorstwa. Dokładamy wszelkich starań, by żadna poufna treść nie została ujawniona niepowołanym osobom – wiedza o firmie jest wykorzystywana jedynie po to, by opracować skuteczną strategię i rozwiązać sprawę Klienta.

Przeczytaj także

Oferta pracy – Radca prawny / Adwokat

Oferta pracy – Radca prawny / Adwokat

Poszukujemy osoby na stanowisko Radca prawny / Adwokat.

... Czytaj więcej
Przedłużenie terminów wypełnienia obowiązków sprawozdawczych

Przedłużenie terminów wypełnienia obowiązków sprawozdawczych

30 marca 2021 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia... Czytaj więcej

Wesołych Świąt Wielkanocnych

Wesołych Świąt Wielkanocnych

Proszę przyjąć życzenia spokojnych i radosnych Świąt Wielkanocnych.

... Czytaj więcej

Przestrzegamy praw biznesu

Skontaktuj się z nami

Kontakt