• Najważniejsze informacje o reklamacji towaru

Reklamacja towaru – jakie są obowiązki sprzedawcy względem klienta?

Na pewno zdarzyło Ci się kiedyś widzieć w sklepie tabliczkę z napisem „Towar nie podlega reklamacji”. Wielu przedsiębiorców kieruje do klientów tego typu komunikaty, jednak czy rzeczywiście mają do tego prawo? Jeśli zajmujesz się sprzedażą, ale nie jesteś pewien, kiedy możliwa jest reklamacja towaru, poznaj najważniejsze prawa, które regulują tę kwestię.

Reklamacja towaru – czy można jej zakazać?

Zgodnie z polskim prawem klient zawsze może reklamować towar, jeśli nie jest on zgodny z umową, a nie minęły jeszcze 2 lata od momentu jego wydania. Należy przy tym mieć na uwadze, że konsument musi reklamować produkt w ciągu 2 miesięcy od dnia, w którym jego wada została wykryta. Ta zasada obejmuje również towary używane oraz przecenione. Warto też pamiętać, że nawet jeśli wada nie jest fabryczna, reklamacja towaru nadal może być złożona. To oznacza, że komunikat informujący o zakazie składania reklamacji jest w każdym przypadku niezgodny z prawem. Wystarczy, że konsument wykaże, że nie jest w stanie korzystać z towaru zgodnie z deklaracjami sprzedającego i może to zgłosić sprzedawcy.

Rachunek, faktura lub wyciąg z konta

Niektóre sklepy odmawiają przyjęcia reklamacji, ponieważ konsument zgubił paragon i nie może zamiennie okazać faktury. Prawo zakłada jednak, że reklamacja towaru może zostać uznana nawet wtedy, gdy przedstawiony jest wyłącznie wyciąg z konta bankowego, jeśli wynika z niego, że konsument zawarł z danym podmiotem transakcję. Dotyczy to klientów, którzy płacili za produkt kartą płatniczą. Osób, które w taki sposób dokonują płatności jest coraz więcej, wielu konsumentów będzie, więc mogło skorzystać z tej możliwości.

Obowiązki sprzedawcy

Jeśli otrzymałeś od klienta zgłoszenie reklamacji, masz 14 dni na to, by udzielić mu odpowiedzi. Lepiej nie zostawiaj tego na ostatnią chwilę – gdy upłynie wyznaczony termin, reklamacja towaru zostanie uznana za zaakceptowaną. Sprzedawca będzie wtedy zobowiązany do naprawy wadliwego towaru albo wymiany go na nowy. Może też oddać klientowi wpłacone pieniądze – wszystko zależy od tego, na jaki wariant zdecyduje się konsument. Ta ostatnia opcja jest jednak możliwa tylko wtedy, gdy naprawa bądź wymiana towaru okaże się niewykonalna.

 

Nie jesteś pewien czy w określonej sytuacji możesz odmówić konsumentowi, który zgłosił reklamację? A może sam zakupiłeś towar, a sprzedawca nie respektuje Twoich uprawnień? Chętnie rozwiążemy Twój problem – wystarczy, że się z nami skontaktujesz!

2018-11-28T13:04:42+00:0028 listopada 2018|Aktualności|