Reklamacja towaru – jakie są obowiązki sprzedawcy względem klienta?

Opublikowano: 28.11.2018
Ostatnia aktualizacja: 01.03.2023
Reklamacja towaru – jakie są obowiązki sprzedawcy względem klienta?

Na pewno zdarzyło Ci się kiedyś widzieć w sklepie tabliczkę z napisem „Towar nie podlega reklamacji”. Wielu przedsiębiorców kieruje do klientów tego typu komunikaty, jednak czy rzeczywiście mają do tego prawo? Jeśli zajmujesz się sprzedażą, ale nie jesteś pewien, kiedy możliwa jest reklamacja towaru, poznaj najważniejsze prawa, które regulują tę kwestię.

Kto zawsze ma prawo do reklamacji towaru?

Podczas gdy możliwe jest wyłączenie rękojmi między przedsiębiorcami, to konsument zawsze będzie miał prawo do zareklamowania towaru z tytułu jego niezgodności z umową.

Co ciekawe, takie prawo posiadają również tzw. przedsiębiorcy na prawach konsumenta, a więc osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które co prawda dokonują zakupu towaru w związku z prowadzoną działalnością, ale zakup ten nie ma dla nich charakteru zawodowego.

Jako przykład takiego przedsiębiorcy posłużyć może piekarz, który do swojej piekarni zakupuje drukarkę, aby mógł drukować faktury dla swoich kontrahentów. Wiadomym jest, że dla drukarka nie służy piekarzowi w żaden sposób do pieczenia chleba, a stanowi dla jego działalności walor dodatkowy, nie pozostający w ścisłym związku ze świadczonymi przez niego usługami. W tym przypadku, piekarzowi będą przysługiwały uprawnienia z tytułu rękojmi na takich samych zasadach, na jakich przysługują one konsumentom.

Reklamacja towaru – czy można jej zakazać?

Zgodnie z polskim prawem konsument zawsze może reklamować towar, jeśli nie jest on zgodny z umową, a nie minęły jeszcze 2 lata od momentu jego wydania. Warto też pamiętać, że nawet jeśli wada nie jest fabryczna, reklamacja towaru nadal może być złożona. To oznacza, że komunikat informujący o zakazie składania reklamacji jest w każdym przypadku niezgodny z prawem. Wystarczy, że konsument wykaże, że nie jest w stanie korzystać z towaru zgodnie z deklaracjami sprzedającego lub towar nie nadaje się do celu, któremu miał służyć –  i może to zgłosić sprzedawcy.

Rachunek, faktura lub wyciąg z konta

Niektóre sklepy odmawiają przyjęcia reklamacji, ponieważ konsument zgubił paragon i nie może zamiennie okazać faktury. Prawo zakłada jednak, że reklamacja towaru może zostać uznana nawet wtedy, gdy przedstawiony jest wyłącznie wyciąg z konta bankowego, jeśli wynika z niego, że konsument zawarł z danym podmiotem transakcję. Dotyczy to klientów, którzy płacili za produkt kartą płatniczą. Osób, które w taki sposób dokonują płatności jest coraz więcej, wielu konsumentów będzie więc mogło skorzystać z tej możliwości.

Obowiązki sprzedawcy

Jeśli otrzymałeś od klienta zgłoszenie reklamacji, masz 14 dni na to, by udzielić mu odpowiedzi. Lepiej nie zostawiaj tego na ostatnią chwilę – gdy upłynie wyznaczony termin, reklamacja towaru zostanie uznana za zaakceptowaną. Sprzedawca będzie wtedy zobowiązany do naprawy wadliwego towaru albo wymiany go na nowy. Konsument może też żądać w pewnych przypadkach zwrotu pieniędzy lub obniżenia ceny, m.in. gdy wada towaru jest wysoce istotna lub towar nadal jest wadliwy po dokonaniu naprawy lub wymiany przez Sprzedawcę.

Jeżeli nadal nie jesteś pewien czy w określonej sytuacji możesz odmówić konsumentowi, który zgłosił reklamację, to zastanów się, czy nie należałoby skontaktować się ze specjalistą prawa w tej dziedzinie. Wiedz, że działanie takie nie tylko pozwoli Ci rozwiązać obecny problem, ale również może zapobiec przyszłym.

Podobał Ci się artykuł? Zaobserwuj nas w social mediach.

Zapisz się do naszego newslettera

Przeczytaj także

Bezpieczeństwo prawne w Polsce dla zagranicznych inwestorów – Kluczowy aspekt rozwoju biznesu

Bezpieczeństwo prawne w Polsce dla zagranicznych inwestorów – Kluczowy aspekt rozwoju biznesu

Przedsiębiorstwa działające na rynkach zagranicznych muszą być nie tylko zdolne do adaptacji, ale także... Czytaj więcej

Uzyskaj 20% zniżki na usługi prawne dla Twojej firmy – regulamin akcji

Uzyskaj 20% zniżki na usługi prawne dla Twojej firmy – regulamin akcji

Regulamin akcji promocyjnej dla przedsiębiorstw przemysłowych „-20% dla przemysłu”.

... Czytaj więcej
Dlaczego nowa konstytucja internetu jest ważna dla przedsiębiorców?

Dlaczego nowa konstytucja internetu jest ważna dla przedsiębiorców?

17 lutego 2024 r. wchodzi w życie Akt o Usługach Cyfrowych (DSA – digital service act), potocznie określany... Czytaj więcej

Przestrzegamy praw biznesu

Skontaktuj się z nami

Kontakt