Ochrona danych osobowych − ustawa do zmiany. Sprawdź, jak zabezpieczyć bazę klientów

Dane osobowe codziennie są narażone na ataki hakerów. Wiele firm stosuje słabe zabezpieczenia, które ułatwiają kradzieże i oszustwa. Umożliwiają też przypadkowe wycieki. Jednak wkrótce przedsiębiorstwa będą musiały wdrożyć nowe rozwiązania, których rezultatem będzie skuteczna ochrona danych osobowych. Ustawa, która to warunkuje, wchodzi w życie w maju.

Ochrona danych osobowych – ustawa, która gwarantuje bezpieczeństwo

Firma powinna przeanalizować, w jaki sposób wykorzystuje dane osobowe i jaki jest tego cel. Na tej podstawie będzie można określić, jakie niebezpieczeństwa wiążą się z przetwarzaniem tych informacji. Może to być, np. ich nieuprawnione bądź nieumyślne zniszczenie, edytowanie, wyjawienie lub udostępnienie komuś, kto nie został do tego upoważniony. Mając taką wiedzę, możliwe staje się opracowanie systemu, który skutecznie minimalizuje ryzyko naruszenia praw osób, których te dane dotyczą.

W dobie zaawansowanych rozwiązań cyfrowych, niezbędna stała się nowelizacja przepisów. Tylko dzięki temu, możliwa będzie skuteczna ochrona danych osobowych. Ustawa, która zacznie obowiązywać w maju, wymaga od przedsiębiorstw podjęcia wielu dodatkowych działań. Trzeba m.in. uporządkować bazę danych, określić skąd informacje są pozyskiwane i opracować system w taki sposób, by mieć do nich szybki dostęp. Dlatego najlepiej jak najszybciej podjąć odpowiednie kroki.

Proponowane rozwiązania i funkcjonalności

W celu zabezpieczenia danych, RODO sugeruje przede wszystkim pseudonimizację, polegającą na szyfrowaniu danych. Dzięki temu, można je przetwarzać, ale wiedza o tym, do kogo one należą, nie jest ogólnie dostępna. Poza tym, system powinien też wykorzystywać rozwiązania, gwarantujące poufność informacji, ich integralność, a w razie potrzeby również dostępność. Na wszelki wypadek, warto się też upewnić, że jeśli wystąpią jakieś uszkodzenia bądź zakłócenia, możliwe będzie szybkie przywrócenie dostępności.

Z punktu widzenia biznesu, ważny jest jeszcze jeden czynnik – koszt opracowania systemu i wdrożenia. Obejmuje to również proces zaznajamiania pracowników z jego obsługą. Już wkrótce, obowiązkiem administratora danych będzie też systematyczne sprawdzanie, czy oprogramowanie nie wymaga aktualizacji i cały czas zapewnia ochronę. Powinno, więc być tak zaprojektowane, by można to było stosunkowo łatwo zweryfikować.

Odpowiedzialność po stronie przedsiębiorstwa

Każdy podmiot, przechowujący dane, będzie musiał zapoznać się z nowymi przepisami, których celem jest ochrona danych osobowych. Ustawa będzie zobowiązywać administratora danych do odpowiedzialności za wszelkie przypadki zagrożenia ich bezpieczeństwa. Ponadto, nowe prawo nałoży na niego obowiązek informowania GIODO o każdej takiej sytuacji. Będzie miał na to 72 godziny. W przeciwnym razie, trzeba się liczyć z wysokimi karami. Przy ustalaniu przyczyn nieprawidłowości, prawdopodobnie trzeba będzie okazać GIODO rejestr czynności. Powinny się w nim znajdować szczegóły, dotyczące przetwarzania danych osobowych w firmie. Projektując rozwiązanie dla swojego biznesu, trzeba mieć na uwadze konieczność prowadzenia takiego rejestru.

Stworzenie efektywnego systemu zabezpieczeń jest możliwe wtedy, gdy powstaje on w wyniku współpracy profesjonalistów z różnych dziedzin. Są to przede wszystkim prawnicy, specjaliści od nowoczesnych technologii, a także osoby związane z marketingiem oraz wszyscy, którzy zajmują się przetwarzaniem danych osobowych w danej firmie. W naszej Kancelarii nie brakuje ekspertów, którzy dogłębnie znają to zagadnienie od strony prawniczej. Zapraszamy do kontaktu, jeśli chcą Państwo się dowiedzieć, jakie warunki powinien spełniać system zabezpieczeń w Państwa biznesie.

2018-04-05T12:12:00+00:005 kwietnia 2018|Aktualności|